mercredi 30 janvier 2013

Oroonoko | Paul Van Dyck

O9098

1660. Suriname. Oroonoko, prince africain réduit à esclavage, fomente une révolte. Les nouveaux colonisateurs matent la rébellion en massacrant tous les esclaves. Publié en 1688, Oroonoko est un habile croisement entre dramaturgie théâtrale, de reportage et de biographie écrit par Aphra Behn. Considérée comme la pionnière de l'abolitionnisme, Aphra Behn signait avec Oroonoko, le premier roman humanitaire écrit dans la langue de Shakespeare. Espionne au service du roi Charles II d'Angleterre afin d'enquêter sur l'administration de cette colonie néerlandaise, l'auteure a connu une fin de vie misérable. Paul Van Dyck revisite la vie et l'oeuvre de cette activiste politique avant la lettre. Avec Oroonoko, le metteur en scène insuffle à la tragédie une portée plus universelle en juxtaposant la traite Atlantique du XVIIe siècle à la condition féminine actuelle. Choeur d'esclaves, miliciens, et royalistes participent aux derniers soubresauts d'une civilisation perdue.

<I>« (...) this is the best theater - the most relevant to our time, the most uplifting, the most artistic, simultaneously the most esoteric and exoteric, visually, aurally, and intellectually stimulating - that I have seen in a long time. »</I>
- CULTURAL CAPITOL (New York)

En première mondiale.

www.m-a-i.qc.ca

---

1660. Suriname. Oroonoko, an African prince reduced to slavery, foments a revolt. The new colonisers subdue the rebellion by massacring all the slaves. Published in 1688, Oroonoko is a skilful blend of stage drama, reportage and biography written by Aphra Behn, an early exponent of abolitionism. With Oroonoko, she authored the first humanitarian novel in English. A spy in the service of King Charles II of England whose mission was to investigate the administration of this Dutch colony, Behn died in poverty. Paul Van Dyck revisits the life and work of this political activist before her time. With Oroonoko he gives the tragedy more universal scope, juxtaposing the eighteenth-century Atlantic slave trade with the status of women today. A chorus of slaves, militiamen and royalists participates in the last gasp of a ruined civilisation.

<I>« (...) this is the best theater - the most relevant to our time, the most uplifting, the most artistic, simultaneously the most esoteric and exoteric, visually, aurally, and intellectually stimulating - that I have seen in a long time. »</I>
- CULTURAL CAPITOL (New York)

World premiere

www.m-a-i.qc.ca...

Le Mer. 6 février 2013 @ MAI (Montréal, arts interculturels)

Oroonoko | Paul Van Dyck

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire